ik heb een zware vorm van autisme en ik lees dat mensen met een zware vorm van autisme niet zelfstandig kunnen wonen, hoe moet dat later voor mij?

ik ben 18 en een jongen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als er had gestaan dat je wel zelfstandig kunt wonen, dan was je daar ook van overtuigd? Kijk gewoon naar je eigen mogelijkheden, niet naar wat op internet staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat ben ik niet met je eens bliets, internet is een goede helpende hand erin. Maar wat hieronder aan antwoorden is gegeven scheelt al een hoop. En wat vind je zelf? De links naar de instanties van de antwoorden hieronder zullen je helpen voor jou de passende weg te vinden. Let hierbij ook vooral op je eigen gevoel. Als autist - in tegenstelling tot wat men vaak denkt - heb je heel veel gevoel oontwikkeld. Dit kan voor jou bepalen wat goed voelt en wat niet. Blijf vooral bij jezelf!! Ik weet niet welke vorm je hebt. Ik heb zelf ervaring met autisten, mijn ex en mijn dochter hebben beiden het syndroom van Asperger. Mijn ex woont overigens zelfstandig, zijn huisje is keurig netjes, zijn moeder helpt hem soms. Hij heeft een baan als Illustrator, het vormgeven van tijdschriften en wie het niet weet zou niet eens zeggen dzt hij het heeft. Ken je hem beter dan weet je dat hij best wel een wat zwaardere vorm van autisme heeft, maar wat is zwaar? en wat ervaren wij, "normale" mensen als zwaar? Is het wel zwaar, of zijn wij zelf zwaar omdat we niet kunnen omgaan met iemand die zo dicht bij de natuur staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb pdd-nos
KennisDelen
11 jaar geleden
Heb je het wel eens met je therapeut besproken? Hij zal niet in 1 keer antwoord hebben, maar het kan je helpen om dit soort dingen bespreekbaar te maken
(soms worden er dingen door in gang gezet, die je van te voren niet zelf had kunnen bedenken (in positieve zin!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je inderdaad niet in staat bent tot alleen wonen, kun je altijd begeleid wonen. Dan ben je toch in grote mate zelfstandig maar toch niet volledig op jezelf aangewezen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen enkel persoon is hetzelfde, ook geen enkele PDD-NOS-er. wellicht gaat het bij jou prima, misschien heb je wat ondersteuning nodig (van ouders, of van een hulpverlener) probeer je niet druk te maken omdat er mensen zijn bij wie het niet lukt, er zijn ook zeker mensen die het WEL lukt!!! aan sommige vaardigheden kan je nog wat schaven, en aan andere misschien niet. er zijn veel mensen die het wel lukt met wat huishoudelijke ondersteuning, en iemand die helpt met het doornemen van de post en het invullen van formulieren bv. of het wel of niet lukt is denk ik een kwestie van proberen, aangeven wat moeilijk is, en hulp hiervoor aanvaarden mocht dit nodig zijn. zelfstandig wonen kan dus op verschillende manieren mogelijk gemaakt worden bij heel veel mensen met welke mate en vorm van autisme dan ook.

Antwoorden (4)

Dit ligt voor een heel groot deel aan je intelligentie en de begeleiding die je krijgt en al hebt gehad.
Als je intelligent genoeg bent, kun je ondanks je autisme best leren om zelfstandig te wonen. Misschien heb je begeleiding nodig in het begin met het hele huishouden en waarschijnlijk nog wel wat langer op gebied van financiën, maar die begeleiding is te regelen natuurlijk. Vraag eens informatie bij Stichting MEE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen met autisme kunnen inderdaad niet zelfstandig wonen, maar anderen wel. Als jij nu goed in staat bent om zelfstandig te functioneren thuis en op school, dan is de kans best groot dat het met zelfstandig wonen op den duur ook zal lukken. Er zijn veel vormen van begeleiding mogelijk in je eigen huis. Vergelijk eens met een lichamelijke handicap: sommige mensen hebben alleen één keer in de week huishoudelijke hulp nodig, anderen (bijna) elke ochtend hulp van de thuiszorg, weer anderen een aantal keer per dag, en pas als dat allemaal niet kan, moet iemand in een woonvorm of een verpleeghuis wonen. Voor mensen met autisme of met bijvoorbeeld psychische problemen zijn er vergelijkbare vormen van zorg: je kunt zelfstandig wonen en hulp hebben bij je administratie en regelzaken, je kunt zelfstandig wonen terwijl je elke dag hulp krijgt bij je dagplanning en allerlei praktische zaken, en je kunt ook in een woonvorm wonen of in een instelling waar je continu begeleiders om je heen hebt. In Nederland heb je ook de mogelijkheid om te kiezen voor een persoonsgebonden budget (PGB) waarmee je zelf je zorg kunt inkopen. Dat kan ook voor woonbegeleiding, zodat het beter mogelijk is om hulp in te kopen zoals jij die nodig hebt, en er meer mensen zelfstandig kunnen (blijven) wonen.

Als het voor jou niet mogelijk is om - eventueel met begeleiding - zelfstandig te wonen, dan zijn er woonvormen of instellingen voor begeleid wonen. Daar heb je dan een eigen kamer, soms een eigen appartement, terwijl er altijd begeleiding aanwezig is. Sommige mensen kiezen ervoor om dichtbij familie te wonen, bijvoorbeeld in een mantelzorgwoning zodat hun ouders of broer of zus hen kan helpen. Dus ook als helemaal zelfstandig wonen niet lukt, is er altijd wel een oplossing te vinden waardoor iemand wel zijn eigen plek heeft, en tegelijk goede zorg kan krijgen.

Nu ben jij al 18, dus ik kan me best voorstellen dat je je afvraagt hoe het verder zal gaan, en dat je graag zou willen weten wat voor jou persoonlijk de mogelijkheden zoal zijn. Praat er eens over met je ouders of begeleiders, die zullen daar vast ook over nagedacht hebben. Jij bent volwassen, dus je mag - voor zover je dat kunt - zelf beslissen wat je zou willen. Je kunt ook eens advies vragen bij MEE (www.mee.nl) of de nederlandse vereniging voor autisme (http://www.autisme-nva.nl/) om te vragen of je eens een gesprek met iemand kunt hebben over de diverse mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zeg het nog eens lies; wat ben je toch een aanwinst voor gv!
Pieter2011
11 jaar geleden
Helemaal met je eens, Rieneke! Niet alleen dankzij de brede kennis die Lies heeft, ook doet ze veel moeite om uitgebreide en inhoudelijk goede antwoorden te geven. Chapeau!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben nog niveau 1 anders had je van mij een plusje gekregen :) ik had het niet beter kunnen vertellen ... :D
Je schrijft dat je een zware vorm van autisme hebt.
Dat heb je waarschijnlijk niet zelf ondekt, maar blijkt uit jouw diagnosestelling. (DSM-IV)die een psychiater/psycholoog gesteld heeft.
Dan heb je ook de mogelijkheid om een ZZP indicatie aan te vragen, waaruit zal blijken welke vorm van ondersteuning jij nodig hebt om een zo normaal mogelijk leven te kunnen leiden.
Er zijn inderdaad veel vormen van woonbegeleiding mogelijk.
Mijn ervaring met stichting Woondroom is heel positief, omdat deze stichting kleinschalige ouderinitiatieven ondersteund en uitgaat van de woonwensen van de bewoner.
Autisme is onderdeel van jouw persoon, daarnaast heb je dezelfde wensen en verlangens als ieder ander jongvolwassene.
Succes bij het vinden van een geschikte woonomgeving die die jou kan bieden wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag, heel gezond dat je op jezelf wilt gaan wonen.
Vraag in je omgeving die jou goed kennen, wat zeggen die, wat vind je zelf van idee: beschermd wonen, vraag eens bij de mee of je een keer kan komen samen met je ouders naar een instelling voor gehandicapten, probeer voor elkaar te krijgen dat je ook of je ouders met de bewoners gaat praten. Je krijgt dan ook goed beeld. Hoe zelfstandig ben jij? In huis bijvoorbeeld doe je huishoudelijke taken voor je moeder, help je vader met klussen in huis, en tuin? Misschien mag je zelfs een nachtje logeren bij een instelling zodat je kan proeven aan het zelfstandig wonen onder begeleiding. Leuk voor in de vakantie!